Obezite Hakkında

Obezite, vücutta yağ kitlesinin fazla olmasına bağlı olarak yaşam kalitesini ve süresini olumsuz yönde etkileyen bir hastalık olarak tanımlanır. Yağlanmayı direk olarak ölçmemesine rağmen, obezitenin ölçüm için en sık kullanılan yöntem vücut ağırlığının (kilogram) / kişinin boyu (metrekare)’ na bölünmesi ile olan vücut kitle indeksidir. DSÖ ne göre VKİ’nin 25 üstünde ise fazla kilolu, 30 üstünde ise obez kabul  edilir.

Vki=  < 18.6 zayıf
Vki= 18.6 – 24.9 Normal kilolu
Vki=  25- 29.9 fazla kilolu
Vki= 30 – 34.9 : 1.Derece obezite  (klas 1 obez)
Vki= 35 – 39.9 : 2.Derece obezite
Vki= > 40 : 3.Derece obezite

VKİ

Obezitenin Nedenleri

Kişinin obez olmasında bir çok faktör rol alır. Genetik, çevresel, psikolojik, yaşam tarzı, sosyo kültürel ve biyokimyasal pek çok faktör birbiriyle ilişkili olarak obezite oluşumuna neden olur.

Obezitenin Neden Olduğu Hastalıklar:

• Hipertansiyon
  • İnsülin direnci
  • Tip 2 diyabet
  • Hiperlipidemi
  • Koroner arter hastalığı
  • Depresyon
  • Reflü
  • Safra kesesi hastalıkları
  • Akciğer hastalıkları
  • Kadınlarda endometrium, over ve meme kanserleri
  • Erkeklerde kolon ve prostat kanserleri
  • Osteoartrit, uyku apne, karaciğer yağlanması

Obezite Tedavi Yöntemleri

Obezite tedavisinin amacı, gerçekçi bir vücut ağırlığı kaybı hedeflenerek, obeziteye ilişkin morbidite (komplikasyon) ve mortalite (ölüm) risklerini azaltmak, bireye yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı kazandırmak vebeklenen  yaşam süre ve  kalitesini  artırmaktır.

Obezitenin tedavisi; bireyin kararlılığı ve etkin katılımını gerektiren, tedavisi zor, uzun ve süreklilik gerektiren  süreçtir.

Tıbbi beslenme ( diyet ) tedavisi

Obezitenin tedavisinde tıbbi beslenme tedavisi temel rol oynamaktadır.

Uygulanacak zayıflama diyetleri yeterli ve dengeli beslenme ilkeleri ile uyumlu olmalıdır. Amaç, bireye doğru beslenme alışkanlığı kazandırılması ve bu alışkanlığını sürdürmesidir.

Egzersiz tedavisi

Egzersiz  tedavisinin  tıbbi beslenme tedavisine destekleyici olduğu ve diyet yapıldığında görülen kas kitlesi  kayıplarını önlediği  kabul edilmektedir. Egzersiz tedavisi ile zayıflama ve tekrar ağırlık kazanmanın önlenmesi sağlanmaktadır.

Davranış değişikliği tedavisi

Vücut ağırlığının denetiminde davranış değişikliği tedavisi, kilo artışına  neden olan fazla yemek yeme v.s. gibi  olumsuz davranışları olumlu yönde değiştirmeyi veya azaltmayı, olumlu davranışları ise pekiştirerek yaşam biçimi haline gelmesini amaçlayan bir tedavi şeklidir.

İlaç Tedavisi

İlaç tedavisi obezite ve obeziteyle ilişkili hastalıkların tedavi edilmesinde kullanılan yöntemlerden biridir. Bu ilaçlar tııbi beslenme tedavisi, egzersiz ve davranış terapisinide içeren bir tedavi programının parçası olarak yer alırlar.  Kullanılan ilaçların, sağlık yönünden güvenirliliğinin saptanmış olması, , kısa ve uzun dönemde önemli yan etkisinin olmaması ve bağımlılık yapmaması ve  bu tür ilaçların mutlaka hekim tavsiyesi ve kontrolünde kullanılması gerekmektedir..

Cerrahi Tedavi

Dünya sağlık örgütü obeziteye eşlik eden hastalıklar varlığında vki> 35 kg/ m2 olan hastalarda ve ek hastalığı olmadan vki> 40 kg/m2 olan hastalarda obezite ve eşlik eden ek hastalıkların en etkili tedavisinin cerrahi olduğu  bildirilmektedir.

2017 yılında Amerikan diyabet birliği tarafından ilaç tedavisinin yeterli olmadığı durumlarda vki> 30 olan tip 2 diyabetli hastalarda obezite ve metabolik cerrahinin yapılabileceğini önerdi.

Obezite Cerrahisi Yöntemleri;

1. Mide Balonu
  2. Sleeve Gastrektomi
  3. Mini Gastrik by-pass
  4. Roux- y Gastrik by-pass
  5. Duodenal Switch (SADİ-S)

Your browser is out of date. It has security vulnerabilities and may not display all features on this site and other sites.

Please update your browser using one of modern browsers (Google Chrome, Opera, Firefox, IE 10).